dijous, 8 de maig del 2014

La batalla del Segre o la segona naixença


Les bombes cauen sorollosament.
No faré una narració detallada de l’atac.
A la platja hi ha un grup de tancs abandonats que cal recuperar
i nombrosos cadàvers completament en descobert.
Les nostres forces han tingut motes baixes en apropar-se al riu.
Passen ferits conduïts en llitera.
Se senten detonacions i gemecs.
Al meu costat el comissari enfoca els prismàtics cap a una masia
que es veu a l’altra banda del riu.
Les màquines obren foc, l’enemic localitza les descàrregues
i afina la punteria.
Les morterades ja cauen a prop.
El pont és ple d’impactes.
M’he salvat per un pèl.
Passen riu avall cadàvers i restes de passeres i baranes.

Cada nit continuen les escaramusses
per rescatar els tancs, amb pèrdues.
Els morters tornen a la mateixa.
Una nit, pels volts de les dotze,
vaig néixer per segona vegada.
Estic sol voltat
de sacs en un lloc d’observació.
Una veu crida Joan.
Reculo a la trinxera i, en constatar
que no hi havia ningú, incideix
al lloc on era abans una bomba
que, en fer falla l’espoleta,
m’omple de fum i olor
de rostit. Em xiulen
les orelles. Després
sóc traslladat, estès
en una llitera,
i miro, com puc, el firmament.
(Com a Wotan, la sapiència
em costa un ull de la cara.)

L’endemà crec que el bombardeig de l’artilleria va continuar
seguidament des de la matinada.



---
Poema extret de la Fundació Joan Brossa

Aquest, segurament, és un dels poemes que Joan Brossa va escriure adreçat a companys de guerra quan va servir en el front amb l'exèrcit republicà, defensant els seus ideals. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada